2007. június 2., szombat

Vigyázz, kész, főzz! V. - Cajun csirkesaláta


A cajun (ejtsd: kedzsön :) konyha a Luisianaba telepített francia kolóniák sajátja. Röviden összefoglalva: egyszerű és nagyszerű. A szükség konyhája, a telepesek az otthonról hozott étkezési szokásaikat alakították a helyben elérhető fűszerekhez, alapanyagokhoz. Az erősen fűszeres főételeket többnyire rizzsel tálalták, és zöldséget ettek hozzá.



A recepteket böngészve arra jutottam, hogy hússal, hallal, tengeri herkentyűvel, virslivel készül a legtöbb cajun étel. Találtam krokodilos és vadkacsás receptet is :) Ami közös bennük, hogy erősen fűszeresek, csípősek. Olyan ez, mint a magyar halászlé vagy a gulyásleves, nincs egy igazi recept, így több tucat leírás után összeállítottam a saját cajun fűszerkeverékemet. Maradt belőle, grillezni is jó lesz. És - hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon - mégis saláta készült, nem választottam így a nyár (és a fürdőruhaszezon) elején nehéz ételt.



Remélem, ez a fűszerkeverék megfelel a kiírási feltételeknek, és méltó darabja lesz a nemzöldfűszeres VKF-fordulónak.



Cajun fűszerkeverék:





  • 2 teáskanál só




  • 1 teáskanál bors




  • 1 teáskanál őrölt római kömény




  • 2 teáskanál pirospaprika




  • 1 teáskanál fokhagymagranulátum




  • 1 teáskanál kakukkfű




  • 1/2 teáskanál oregano




  • 1 teáskanál chili (és/vagy cayenne bors)




  • 2 babérlevél őrölve




  • 1 tesákanál koriander (az enyémből most kimaradt, mert nem kaptam)




Hozzávalók a csirkesalátához:





  • 2 egész csirkemell




  • 1 kisebb fej jégsaláta




  • 25 dkg barna csiperkegomba




  • 5 érettebb paradicsom




  • 3 répa




  • fél citrom leve




  • 3 teáskanál cajun fűszerkeverék




  • 1 teásnakál olivaolaj + 4 evőkanál napraforgóolaj a sütéshez




A csirkemellet 1X1 cm-es kockákra vágtam, és a napraforgóolajban megsütöttem őket, majd egy mélyebb tálba szedtem. Rászórtam 3 teáskanál cajun fűszerkeveréket, ráfacsartam a citrom levét, ráöntöttem az olivaolajat, alaposan összekevertem, és amikor kihűlt, 1 órára a hűtőbe raktam.



A zöldségeket megmostam, a gombát felszeleteltem, és a maradék olajban néhány perc alatt - vigyázva, hogy roppanós maradjon - megfuttattam, majd egy tányérra szedtem és hűlni hagytam. Lereszeltem a répát nagylyukú reszelőn, a paradicsomot felkockáztam, és a salátát is kb. háromcentis darabokra vagdostam. Az egy óra leteltével alaposan összeforgattam a hússal, és lehetett tálalni.



4 adag. A hevenyészett fűszerismertetésem a wikipédiáról származik, a receptötlet a The Cookin Cajun c. internetes szakácskövből merítettem, persze kissé átvariálva. Köszönet még Valakinek, aki felhívta a figyelmemet a cajun konyha létezésére :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése