2007. december 22., szombat

Csülkös bableves


Hát kérem, mi tudunk élni. Csülkös bablevessel várjuk a karácsonyt. A babot még a nyáron vettem a keszthelyi piacon (akkor is tudtam élni, aranyárban volt), a csülök meg rávigyorgott Valakire most a héten a hűtőpultról.



Hozzávalók:





  • 1 kis füstölt csülök (kb. 1 kg)




  • 33 dkg tarkabab




  • 1 nagy fej hagyma




  • 2 gerezd fokhagyma




  • 3 szál sárgarépa




  • 2 szál fehérrépa




  • 1 csokor petrezselyem




  • 1-1 evőkanál csemege és csípős pirosarany




  • só, bors, őrölt kömény, pirospaprika




  • 1 tojás




  • liszt




A csülköt előző este bő lében olyan puhára főztem, hogy a hús ledobja magát a csontról. Szűrőlapáttal mélytányérra horgásztam és alufóliával lefedtem, majd hagytam kihűlni, és éjjelre a hűtőbe raktam. A levét (lábosostul :) egyszerűen a konyhapadlón hagytam kihűlni. A babot is beáztattam.



A babról leöntöttem az áztatólét, egy lábosban felöntöttem annyi vízzel, amennyi ellepte, és hagytam felforrni. Ekkor leöntöttem róla a főzőlét (így állítólag sokkal kevésbé fúj fel), majd a továbbiakat a szép nagy kuktámban folytattam. Itt már a csülök főzőlevével öntöttem fel a babot, bezártam a kuktát, és sziszegéstől számított fél óráig főztem. Közben egy másik lábosban megpirítottam a kockázott hagymát, zsiradékul a csülökléről lehorgászott zsír szolgált. Amikor a hagyma készen volt, rányomtam a fokhagymát, a karikázott fehér- és sárgarépát, és összepirítottam az egészet. Lehúztam a melegről pirospaprikáztam, és a zöldséges cuccot a bab után küldtem. Beledobáltam a cikkekre vágott paradicsomot és a csíkozott hagymát is. Alapvetően továbbra is a csülök levével higítottam a levest, de kis vizet is kapott azért. Fűszereztem piros arannyal, őrölt köménnyel (egy kávéskanál), borssal, sóval (óvatosan), és utánuk dobtam a petrezselymet.



Miközben minden alkatrész puhára főtt, felütöttem a tojást, megsóztam, és liszttel keményre gyúrtam. Ebből lett a csipetke, bár a felénél elfogyott a harci kedvem, így nem lett sok a tésztagolyóból. Amikor minden készen volt, csíkokra vágtam a csülköt, és visszatettem őket a levesbe, aztán már csak az volt hátra, hogy szeljek a friss fehér kenyérből, és az asztalra készítsem a tejfölt.



6-8 személyes adag, több netes recept elolvasása után magam alkottam



További bablevesek tőlem: Babgulyás sokunknak, Tárkonyos bableves

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése