2006. december 21., csütörtök

Zserbó


A felnőtté válás egyik fázisa? Megsütöttem életem első zserbóját. Izgultam előtte, mert magasra tette sógorom nagymamája a lécet, nagyon finom zserbót tud sütni. A nővérem konkrétan a teste erejével szokta védelmezni a cipősdoboznyi sütit :) Fakanál tanácsára nem szórakoztam az eredeti mennyiséggel, hanem rádobtam a 1,5-szeres szorzót, hellyel-közzel. Itt-ott a kétszerest. Szóval ez már nem feltétlen egyezik meg Kismama receptjével...


Hozzávalók - tészta:
  • 55 dkg liszt
  • 2 tojás
  • 10 dkg cukor
  • 30 dkg margarin
  • 1,5 dl tej
  • 1,5-2 dkg élesztő
  • csipetnyi sütőpor
Hozzávalók - töltelék:
  • 20 dkg darált dió
  • 20 dkg porcukor
  • 40 dkg baracklekvár
Továbbá:
  • 12,5 dkg keserű csokoládé
  • 6 dkg vaj
  • 30 ml tejszín
  • 1 ek golden syrup (elhagyható)
Az élesztőt 2 kockacukor kíséretében a tejben felfuttattam. A lisztbe kevertem a sütőport, és belecsipkedtem a hideg margarint. Hozzáadtam a tojásokat és az élesztős tejet, valamint a cukrot, és gyorsan összegyúrtam. Közben Valaki az aprítógépben darálta a diót és összekeverte a porcukorra.

A tésztát háromba szedtem, kettőt beraktam a hűtőbe (ez elhagyható), a harmadikat szép vékonyra nyújtottam. Próbáltam téglalapalakúra (esetleg négyzetre), kis sikerrel. És kezdődött a rétegezés. Először a tepsibe tettem a sütőpapírt, majd arra a tésztát. Megkentem lekvárral, rászórtam a cukros dió felét. Kinyúnytottam még egy tésztakupacot, majd lekvár, dió. Végül rátettem a harmadik tésztaréteget. Ezen a ponton meg kell szurkálni a tetejét, én ezt elfelejtettem, más ne tegye, a sütőben mérgelődni (értsd: puffogni) fog a zserbó teteje. 170 fokos, előmelegített sütőbe toltam, és kb. fél órát sütöttem - amíg halvány barnás nem lett a teteje.

A csokoládét kockáira törtem, gőz fölött olvadni tettem a tejszín és a vaj kíséretében. Amikor jó folyós volt, a süti tetejére kentem, és már el is készült a zserbó.

Az elkészüléshez képest 1-2 nap múlva lesz igazán jó, addigra összeérnek az ízek, rétegek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése