2008. március 1., szombat

Aranygaluska


Anyám a múltkor mondta, hogy aranygaluskára készül, mi meg arra készültünk, hogy elmegyünk hozzá valami függönyt felszerelni, nosza, kössük össze a kettőt. Aztán a sors úgy hozta, hogy Valaki és anyám el kellett, hogy menjenek még csavart venni, így én álltam neki a tésztájának. A későbbiekben pedig úgy folytatódott a dolog, hogy beállított az alpolgármester (csak tudnám, miért szombat délelőtt kell a városvédőket győzködni holmi beépítési százalékokról), szóval a dolog átcsapott abba, hogy megcsináltam az aranygaluskát és a hagymalevest is végül. A sodót anyámra hagytam :)



Hozzávalók:





  • 50 dkg liszt




  • 8 dkg margarin




  • 2-3 tojás sárgája




  • 10 dkg cukor




  • 2-2,5 dl tej




  • 3 dkg élesztő




  • további 15 dkg margarin




  • 25 dkg cukrozott dió (vagy még több)




A tészta egyébként a klasszikus családi kalácsreceptünk, már a dédanyám is ezt sütötte, gyanítom, az ő felmenői is. Az élesztőt fél dl tejbe morzsoltam, 2 teáskanál cukrot raktam hozzá és megszórtam a tetejét kis liszttel, majd langyos helyre tettem, és hagytam felfutni. Közben egy tálba mértem a lisztet, cukrot, beleütöttem a tojássárgákat, megolvasztottam a vajat és kikészítettem a többi tejet is. Amikor az élesztő feljött, a lisztes keverékhez adtam, hozzá a tej nagyját, és nekiestem a dagasztóval ellátott mixerrel. Amkor nagyjából összeállt, megkapta a maradék tejet és a vajat (holnapra is marad :), és dagasztottam, amíg a gép bírta. Kelesztőtálban meleg helyen jó 40 perc alatt dagadt több, mint duplájára.



Kikentem margarinnal egy mélyebb, nagy tepsit. A 15 dkg margarint felolvasztottam, és evőnakánnal, minden alkalommal a margarinba mártva a kanalakat, galuskákat szaggattam a tepsibe. Amikor egy réteggel megvoltam, a cukros diónak kevesebb, mint felével megszórtam, majd rászaggattam a maradék tésztát, rászórtam a maradék diót, lefedtem, és hagytam még egyszer megkelni. Előmelegített gázsütőben sütöttük, elképzelésem nincs, hány fokon. Horváth Ilona-féle vanília és borsodóval alaposan megöntözve toltuk az arcunkba.



8 adag, családi recept

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése