2010. március 3., szerda

Gőzgombóc party

Ilyen az, amikor ahelyett, hogy mást szívatnék, magammal tolok ki. Történt ugyanis, hogy kis összejövetelt akartunk, először exszomszédéknál, a meghívás kaisersmarnira szólt így a síszezonban (azaz hetekkel ezelőtt). Én javasoltam a gőzgombócot, mert azt is szokott Vica készíteni, aztán pedig felajánlottam szerény hajlékunkat a rendezvény megtartásához. Okos, kezdhettem én neki a gőzgombócnak. Még összedobtunk elé egy korhelylevest, hogy ne csak édes legyen, aztán pedig szuszogtunk :)


Hozzávalók a gőzgombóchoz:



  • 50 dkg finomliszt

  • 25 dkg rétesliszt

  • 4,5 dl tej

  • 10 g szárított élesztő (?)

  • 3 tojás sárgája

  • 5 dkg cukor

  • csipet só

  • 50 dkg szilvalekvár


Hozzávalók a vaníliamártáshoz:



  • 7,5 dl tej

  • 3 tojás sárgája

  • 8 dkg cukor

  • 2 kávéskanál liszt

  • fél rúd vanília

  • 1 evőkanál vaj


1 dl langyos tejben, 1 kiskanál cukorral és hintésnyi liszttel felfuttattam az élesztőt. A liszteket belemértem a kelesztőtálba, hozzáadtam a tojások sárgáját, cukrot, sót és a felfuttatott élesztőt, majd apránként a tejet, és jó kis kelttésztát dagasztottam belőle (legközelebb lehet picit több a cukor). Hagytam megkelni, majd lisztes felületen kinyújtottam, 12 darabra vágtam a tésztát. A közepükre szilvalekvárt pakoltunk Renivel, majd igyekeztünk gombócokká formálni a batyukat. Kicsit hagytuk még kelni a gombócokat, majd gőz fölött jó 15 perc alatt gőzgombóccá pároltuk, vagymi. A második eresztés sokkal finomabb lett, azok még keltek, szóval érdemes rendesen újrakeleszteni a kigőzölés előtt.


Még korábban elkészítettem a vaníliamártást: a tojássárgákat elkevertem 1,5 dl tejjel , a cukorral és a liszttel. A maradék tejet felforraltam a vanília kikapart magjaival, és óvatosan a tojássárgához kevertem. Visszatettem a tűzre, és folyamatosan kevergetve addig főztem, amíg sűrűsödni nem kezdett (forrni nem szabad!). Ekkor elzártam alatta a gázt, és belekevertem a vajat, majd kiraktam a teraszra hűlni.


A kész gombócokat vaníliamártással és darált, cukrozott mákkal tálaltam.


A gőzgombóc receptje a mindmegettéről, a vaníliamártásé Horváth Ilonától származik



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése