2010. szeptember 28., kedd

Az én burgundi marhám (boeuf bourguignon)

Régóta izgatta a fantáziámat a burgundi marha. Ettünk tavaly a nászúton Provence-ban, a JulieésJulia című felejthető fimből kb. ez az egy maradt meg, és Dalit is ódákat zengett róla. Eredendően Dalitét terveztem egy az egyben megfőzni, de aztán elsőre nem találtam, így lekaptam a polcról a Francia piacot (amit volt kedves nekem dedikálni Joanne Harris a régmúltban), és onnan is lestem. Aztán megnéztem a netet, megrémültem, majd megállapítottam, hogy olyan ez, mint a gulyásleves. Mindenkinek van egy saját változata. És nem lehet elrontani. Na jó, utóbbi nem igaz a gulyáslevesre, sajnálatos módon a fertőrákosi Puskás sörkertben olyan szarra sikerült főzni, hogy az alulmúlhatatlan. Na de vissza a csigaevőkhöz :) Én is elkészítettem a magamét.


Hozzávalók:



  • 1,4 kg marhalapocka

  • 4 + 4 evőkanál olaj

  • 3 dl húsleves

  • 3 dl vörösbor

  • 1 nagyobb fej hagyma a páchoz + 5 fej

  • 2 babérlevél

  • 1 kávéskanál őrölt rozmaring

  • só, bors

  • 1 dl paradicsomlé

  • 1 nagyobb gerezd fokhagyma

  • fél citrom leve

  • 4 nagy sárgarépa

  • 20 dkg füstölt szalonna

  • 30 dkg csiperke gomba (apró fejű)


Előző nap bepácoltam a húst. Először is megmostam, jó nagy kockákra vágtam (úgy 4X4X4 cm-esre), beletettem egy nagy, zárható tálba (I love Tupperware). Utánaküldtem a vastagabb karikákra vágott répát is. Ráöntöttem a bort, levest, 4 evőkanál olajat, hozzákevertem a citrom levét, átnyomott fokhagymát, apróra vágott hagymát, paradicsomlét, sót, borsot, rozmaringot, babérlevelet, majd lefedtem és több, mint egy éjszakára magukra hagytam őket.


Másnap kora reggel (mivel még dél előtt végezni akartam) nekiláttam. A húsokat a páclétől némiképp lecsepegtettem, a másik 4 evőkanál olajon 3-4 menetben (hogy csak egy réteg legyen mindig) egy serpenyőben körbesütöttem. Amikor készen voltak, egy jó nagy lábosba tettem őket, olyanba, amit a sütőbe is lehet tenni. A végén a serpenyőben összeforraltam a páclét (inc. répa), így öntöttem a húsokra, és 180 fokra előmelegített sütőbe tettem, jó 2,5 órára. Először fedő alatt, majd levettem, mert soknak ítéltem a levét.


Közben a szalonnát apró kockákra vágtam, kiolvasztottam, a zsírból kiszedtem. A visszamaradt zsírba tettem egyszerre a 8-ba vágott hagymákat (eredetileg gyöngyhagyma, de én nem találtam) és a felezett-negyedelt gombákat. Jó 10 percig pirítottam-pároltam, majd lezártam a gázt és visszatettem bele a szalonnát.


Amikor eltelt a hús 2,5 órája, hozzáadtam a hagymás-gombás cuccot, és még fél órát főztem.


Sós krumplival és rozmaringos sült krumplival tálaltam. Mindenki dícsérte. Nem is hiába.


8 adag. Fénykép nem készült, mert mind megettük :) (na jó, egy részét csak másnap, nagyon jót tett neki még egy nap összeérés)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése